:

Welke invloed heeft regen op transport?

Collin Polat
Collin Polat
2025-06-14 13:15:51
Count answers: 13
Regen en wind hebben elk afzonderlijk een negatief effect op de kans dat de fiets wordt gekozen en op het fietsgebruik, uitgedrukt in aantallen verplaatsingen en de afgelegde afstand per dag. Dit effect wordt in sommige studies ook gevonden voor lopen, terwijl er ook onderzoeken zijn waaruit blijkt dat regen en wind geen effect hebben op lopen. Tegelijkertijd vergroten zowel wind als regen de kans op de keuze voor de auto en vergroot alleen regen het autogebruik. Het effect van alleen regen en alleen wind op de keuze voor en gebruik van het ov (bus, tram, metro en trein) is in de literatuur niet eenduidig: soms wordt een positief effect gevonden, vaak ook geen effect. Regen en sneeuw hebben een sterker negatief effect op het aantal reizen per dag van ouderen dan op dat van niet-ouderen. Aanpassingen aan infrastructuur en gebouwen hebben tot doel om de reiziger die is blootgesteld aan het weer, beter te beschermen, bijvoorbeeld het plaatsen van overkappingen of schermen en het creëren van voldoende beschutting bij wachtruimtes voor het ov. Voor het beïnvloeden van de (attitude van de) reiziger valt te denken aan campagnes of subsidies. Doel hiervan is de drempel om bij onaantrekkelijk weer te fietsen te verlagen. Kennis over de invloed van het weer op de mobiliteit strategische transportmodellen verrijken en verkeersmodellen helpen om de dagelijkse mobiliteit beter te voorspellen. Bepaalde ov-diensten kunnen hun capaciteit daarop wellicht aanpassen. De fiets kan dan worden ingewisseld voor het lokale ov. Tegelijkertijd kan de reiziger worden geïnformeerd over de veranderingen in de dienstregelingen. Het ruimtelijk differentiëren van het verkeersbericht naarmate gebruikte verkeersmodellen ruimtelijke differentiatie toelaten, is hierbij belangrijk.
Pieter Romijn
Pieter Romijn
2025-06-14 11:53:01
Count answers: 7
Regen en wind hebben een negatief effect op de keuze voor, en het gebruik van de fiets. Het verschil in aantal fietsverplaatsingen per dag tussen dagen met zomerse temperaturen en dagen dat het vriest is ongeveer 30%. Regen en wind hebben een negatief effect op de keuze voor, en het gebruik van de fiets (het aantal verplaatsingen en de afgelegde afstand per dag). Wind en regen vergroten de kans op de keuze voor de auto. Voor het effect van regen en wind op de keuze voor en gebruik van het openbaar vervoer vonden we verschillende resultaten. Soms positief, maar vaak vinden onderzoekers ook geen effect. Het effect van regen, zonneschijn, en een verandering van de temperatuur op fietsen is sterker in landelijke gebieden dan in de stad. Als het om regen gaat biedt de stad meer beschutting aan fietsers dan het platteland. Een andere mogelijke verklaring is dat in steden door een gebrek aan verdamping en de aanwezigheid van smalle doorgangen tussen gevels van hoge gebouwen het negatieve effect van lage temperaturen op fietsen zwakker dan in het buitengebied. Weersomstandigheden hebben dus effect op de personenmobiliteit. Onderzoekers noemen verschillende maatregelen waarmee de actieve reiziger beschermd kan worden, zoals schermen of overkappingen op veel gebruikte fietsroutes.
Lize van den Broek
Lize van den Broek
2025-06-14 11:33:39
Count answers: 12
Dat regen niet leuk is, weten mensen in overstromingsgebieden al veel langer. Door klimaatverandering zullen er vaker hevige regenbuien komen. Dat raakt gebieden rond rivieren, maar het raakt ook de steden, waar weinig groen is om de regen op te vangen. Met een ‘kwetsbaarheidsscan’ kunnen steden precies analyseren welke gebieden overlopen als het flink regent en aan de hand daarvan gerichte maatregelen nemen. Rotterdam gebruikt de scan al.
Tess Narain
Tess Narain
2025-06-14 10:51:26
Count answers: 10
Regen kan invloed hebben op transport, met name op het rijden met de auto. Als het écht heel hard regent, kan het voorkomen dat je autobanden het water niet meer weggewerkt krijgen en daardoor contact met het wegdek verliezen. Dit wordt aquaplaning genoemd. Je auto lijkt dan even onbestuurbaar te zijn en dit kan tot gevaarlijke situaties leiden. Bij een nat wegdek is het extra belangrijk om goed op de weg te letten en je aandacht erbij te houden. Met zware regenval ontstaan er sneller gevaarlijke situaties op de weg. Het is daarom verstandig om langzamer te rijden, zodat je meer tijd hebt om te reageren op onverwachte situaties. Je vermindert zo ook de kans op aquaplaning, aangezien je banden minder water hoeven weg te werken. Ook je ruitenwissers kunnen de regen beter verwerken als je langzamer rijdt. Bij een nat wegdek kan de remafstand twee, of zelfs drie keer zo lang als normaal worden.
Felix Scholten
Felix Scholten
2025-06-14 09:14:05
Count answers: 6
Regen lijkt voor fietsers de grootste ergernis. Toch blijkt dat niet zo te zijn. In de top tien ‘grootste ergernissen op de fiets’ (Nederland Fietsland, 2014) komt regen niet eens voor! Nederlanders vinden regen bij actief transport blijkbaar minder erg dan hinder van ander verkeer, stoppen voor verkeerslichten en slechte fietspaden. De jaarlijkse hoeveelheid neerslag van gemiddeld 800 millimeter valt in 570 uren (KNMI). Dat is slechts 7 procent van de tijd – waarvan een groot deel ‘s nachts. Mensen blijken dan ook bij slecht weer iets sneller (+0,5 km/u) te fietsen dan bij goed weer (Keypoint, 2019).