Waarom zijn er zoveel werkzaamheden aan het spoor?

Jens Schipper
2025-07-03 11:30:35
Count answers: 10
Het wordt een pittig najaar op het spoor. Het Nederlandse spoor is namelijk na zo’n tachtig jaar aan een tweede ronde grootschalige vervanging toe. Er is simpelweg te veel te doen. Dat heeft ook te maken met inzetbaarheid. Een aannemer, zijn medewerkers en het materieel kan niet op meerdere plekken tegelijk ingezet worden. We werken in 2024 vaker en langer aan het spoor dan ooit tevoren, voor beter en meer treinverkeer.

Hamza Willems
2025-07-03 07:39:30
Count answers: 7
Volgens ProRail heeft dat te maken met een groeiende hoeveelheid onderhoud en personeelstekorten waar de spoorbeheerder mee kampt. Door een gebrek aan monteurs moeten werkzaamheden dus vaker overdag worden uitgevoerd.
Dat al deze werkzaamheden juist in de komende jaren moeten plaatsvinden, komt volgens ProRail doordat een groot deel van het spoor kort na de Tweede Wereldoorlog is neergelegd. Dat spoor gaat zo'n veertig jaar mee, waardoor het nu na bijna 80 jaar weer toe is aan een vervanging.
"Alleen in de haven van Rotterdam is er sprake van achterstallig onderhoud, in de rest van Nederland is het een natuurlijk proces", zei topman Voppen daarover. Een woordvoerder van de NS noemt de werkzaamheden in gesprek met het ANP vervelend, maar cruciaal om Nederland bereikbaar te houden. "Werkzaamheden op het spoor betekenen automatisch hinder voor reizigers", licht de woordvoerder toe. "Dat is het dilemma waar we voor staan, want die werkzaamheden zijn wel hard nodig."

Timo Demirel
2025-07-03 07:21:48
Count answers: 14
De afgelopen jaren is het aantal spoorprojecten fors toegenomen. In 2025 en de jaren daarna blijft dat nagenoeg gelijk. Het werk kan allemaal gedaan worden, maar dit is het maximaal haalbare en het gaat gepaard met grote uitdagingen. Zo is er nog altijd een schaarste aan personeel en is de druk op de beschikbare materialen in de markt groot. Daarom werken we steeds vaker overdag, in weekenden en buiten de vakanties.
Dat zorgt voor hinder. Reizigers, vervoerders en omwonenden gaan merken dat de aannemers van ProRail dag en nacht aan het werk zijn. De impact zal soms groot zijn, maar de klussen die gedaan worden essentieel.
Meer dan 400 projecten. Verspreid door het hele land. Er wordt essentieel onderhoud en vernieuwing gedaan, om treinen beter op tijd te laten rijden en om het spoornetwerk klaar te maken voor de toekomst.