:

Hoe sluit je een les af?

Eliza Martel
Eliza Martel
2025-07-12 18:42:57
Count answers : 8
0
Aan het einde van de les nagaan of het leerdoel van de les behaald is, is niet altijd even makkelijk, door gebrek aan tijd of gebrek aan werkvormen. Simpelweg een steekproef doen en aan een paar leerlingen een vraag stellen is een manier. Daarom zijn er verschillende werkvormen geschikt voor het einde van een les, zoals post-it/Padlet, beantwoord de vraag van je klasgenoot, waarvoor gebruik je deze kennis in het dagelijks leven, quiz en gatensamenvatting of -conclusie. Deze werkvormen kunnen helpen om te controleren of de leerlingen de stof begrijpen en kunnen ook een leuke manier zijn om de les af te sluiten. Bij werkvorm 1, post-it/Padlet, schrijven leerlingen op wat het belangrijkste of verrassendste is wat ze hebben geleerd en kan dit de volgende les besproken worden. Bij werkvorm 2, beantwoord de vraag van je klasgenoot, laten leerlingen eventuele vragen opschrijven of naar het digibord sturen en beantwoorden deze vragen mondeling door andere klasgenoten. Bij werkvorm 3, waarvoor gebruik je deze kennis in het dagelijks leven, bedenken leerlingen minimaal één toepassing van de theorie in de praktijk. Bij werkvorm 4, quiz, doen leerlingen een quiz met simpele vragen en kan dit inzicht geven in de antwoorden van alle leerlingen. Bij werkvorm 5, gatensamenvatting of -conclusie, laten leerlingen gaten vallen op de plekken waar de belangrijkste woorden/definities van die les horen en schrijven op welk woord volgens hen ontbreekt.
Boaz Matthews
Boaz Matthews
2025-07-12 17:09:41
Count answers : 10
0
Nog eens de belangrijkste informatie benadrukken, controleren of leerlingen alles hebben begrepen, de laatste vragen beantwoorden en de losse eindjes aan elkaar knopen. Onderwijs van Morgen selecteerde vijf krachtige lesafsluiters die u kunt inzetten om een blijvende indruk achter te laten op leerlingen. Er zijn verschillende opties, zoals de ouder-hotline, elevator pitch, de waaromvraag, simpele quiz en uitrijkaart. Bij de ouder-hotline krijgen leerlingen een vraag en wordt het antwoord naar de ouders gestuurd zodat ze er over kunnen praten. Bij de elevator pitch moeten leerlingen de les beschrijven aan een belangrijk persoon van het vakgebied en uitleggen waarom het belangrijk is. De waaromvraag gaat over welke onderwerpen over drie jaar nog steeds belangrijk zijn en waarom dat zo is. De simpele quiz kan online worden gemaakt met verschillende apps of door leerlingen vragen te laten formuleren voor de volgende les. De uitrijkaart laat leerlingen noteren wat ze hebben geleerd en eventuele vragen die ze nog hebben, om zo te kunnen zien of ze extra hulp nodig hebben.
Lara Peters
Lara Peters
2025-07-12 16:52:09
Count answers : 10
0
Hoe sluit je les af? De laatste stap. Hoe sluit je les af? Misschien heel simpel, maar in de praktijk zie ik dit echt nog veel te weinig gebeuren. De bel gaat bijna en leerlingen staan al bij de deur. De les is niet echt afgerond en afgesloten. Hoe ga je afsluiten? Wil je afsluiten met de focus op de samenwerking? Of wil je je vooral richten op het doel van de les? De inzet van de leerlingen? Maak een keuze. Wil niet alles doen in je afronding.
Leah Hofman
Leah Hofman
2025-07-12 16:31:15
Count answers : 17
0
Ik zie vaak dat de les afsluiten door tijdgebrek afgeraffeld wordt. Dat is jammer, omdat je daarmee echt een kop en staart aan je les geeft en de leerlingen bewust maakt van wat ze deze les geleerd hebben. Begin er dus op tijd mee. Rond de werkvorm af. Stel nog een aantal controlevragen en check of alles begrepen en duidelijk is. Zorg dat duidelijk is wat de leerlingen thuis moeten doen. Vat samen wat jij vandaag gedaan hebben of laat dat een leerling doen. Vraag uit of de leerdoelen gehaald zijn. Wat heb je geleerd? Wat ging goed? Wat gaat nog niet? Wat ga je daaraan doen? Spreek uit dat je tevreden bent, als je dat ook echt bent. Benoem de regels van het opruimen, stoelen aanschuiven. Neem afscheid.
Elisabeth Rouwenhorst
Elisabeth Rouwenhorst
2025-07-12 15:02:46
Count answers : 16
0
Heeft iedereen het huiswerk opgeschreven, dan mag je je spullen inpakken en wachten tot het tijd is. Een andere manier om het einde van een les goed te gebruiken, is met behulp van een ‘exit ticket’. Het idee van een exit ticket is simpel: laat leerlingen aan het einde van de les een aantal vragen beantwoorden om op die manier leerlingen én jou als docent inzicht te geven in wat zij deze les hebben geleerd en/of hadden willen leren. Bij voorkeur zijn dit enkele vragen die leerlingen in 1-2 minuten kunnen beantwoorden. Een andere populaire manier om de bovenstaande doelen te combineren, is de ‘exit slip’: Benoem drie dingen die je geleerd hebt Benoem twee dingen die je nog wilt leren Benoem één vraag die je de volgende keer beantwoord wilt hebben. Als docent kun je deze laatste vraag dan beantwoorden voor de volgende keer. Een variant op de exit ticket is de ‘bell ticket’: geef de vragen aan het begin van de les. Kortom: een handige manier om je les nuttiger af te sluiten.
Lize van Dongen
Lize van Dongen
2025-07-12 15:01:17
Count answers : 10
0
Als afsluiter vraag je aan het einde van de les aan leerlingen wat én hoe ze hebben geleerd. Het basisgedrag Je: vraagt aan leerlingen wat ze hebben geleerd. Herhaling zorgt ervoor dat ze het beter onthouden; evalueert met leerlingen hoe ze hebben geleerd. Dat kan eenvoudig door aan te geven dat ze hebben geleerd door te luisteren, te overleggen, te tekenen of feedback te krijgen. Of je benoemt vakspecifieke vaardigheden, zoals ezelsbruggetjes maken en kennis memoriseren; controleert of de leerdoelen bereikt zijn, door leerlingen hardop te laten denken of hen uit te nodigen iets te laten zien. Daardoor weet je of het beoogde resultaat is bereikt en wat het effect was van jouw les; geeft individuele, positieve en ontwikkelingsgerichte feedback. Je laat merken dat fouten maken bij leren hoort; geeft aan waarover de volgende les gaat, zodat leerlingen overzicht krijgen; laat leerlingen inpakken en rustig naar de volgende les gaan. Tips Bedenk vooraf wat de essentie van je les en de rode draad van je lessenserie is. Formuleer vooraf een aantal reflectievragen. Noteer tijdens de les positieve feedback op leerling- en klasniveau en gebruik dit in de afsluiting. Stop op tijd, zodat je de afsluiting serieus kunt vormgeven.