Hoe ziet een les eruit?

Ceylin Loukili
2025-07-25 11:26:07
Count answers
: 21
1. Structuur van de les op bord
Schrijf het leerdoel en criteria van je les op het bord.
Bespreek ze met de leerlingen.
Tijdens de les kun je telkens verwijzen naar het lesdoel en de criteria.
Als de doelstellingen duidelijk zijn, hebben de leerlingen meer houvast bij het volgen van de les.
Ook worden ze meer gestimuleerd om mee te doen, omdat ze weten wat er van hen verwacht wordt en waar ze op moeten letten.
Je komt er aan het eind van de les op terug.
2. Aandacht richten en voorkennis activeren
Betrek de leerlingen zo snel mogelijk bij de les door gebruik te maken van de volgende opdrachten:
Laat alle leerlingen opschrijven wat het onderwerp was van de vorige les.
Wie kan de meeste vragen bedenken over de leerstof van de vorige les in 3 min.?
Laat ze de vragen opschrijven in hun schrift.
Laat ze gericht luisteren door een tekst voor te lezen die vorige les is behandeld.
Bij een bepaald woord zeg je puntje puntje puntje.
De leerlingen moeten raden en opschrijven om welk woord het gaat.
Met deze opdrachten activeer je ook de voorkennis van leerlingen.
Bij een nieuw onderwerp toets je hun kennis over het onderwerp door er open vragen over te stellen.
Je kunt het onderwerp ook zelf introduceren door het “op de kapstok te hangen” aan kennis die ze al hebben en van daaruit verder te vertellen.
Schrijf nieuwe begrippen direct op het bord.
3. Geven van informatie
Uitleg van de kern: kort en bondig, belangrijkste begrippen op bord.
Leerlingen mogen aan het eind van de uitleg vragen stellen.
Als je wilt dat leerlingen aantekeningen maken, geef dan aan wat ze moeten overnemen.
Zichtbaar maken van de inhoud door iets voor te doen, visueel te presenteren, proeven, demonstraties, schema’s, etc.
Maak het zo tastbaar mogelijk.
Bedenk bij elk onderdeel een checkvraag
4. Checken of de belangrijkste vaardigheden zijn overgekomen
Kris, kras vragen stellen door de klas.
Maak het interactief.
Speel vragen en antwoorden door aan andere leerlingen.
Geef nooit direct antwoord met goed/fout.
Laat het antwoord even bezinken.
Stel een vraag en laat de leerlingen het antwoord allemaal op papier schrijven en het daarna met hun buurman/buurvrouw uitwisselen.
Laat ze het antwoord op wisbordjes schrijven en omhoog houden.
Wees gespreksleider, geen allesweter.
5. Instructie geven op zelf en/of samen leren
Een volledige instructie moet voldoen aan:
Wat moet er gedaan worden?
Op welke manier moeten de opdrachten aangepakt worden?
Waaruit bestaat de beschikbare hulp?
Hoeveel tijd hebben de leerlingen? (zet tijd en werk op het bord)
Wat gebeurt er met de uitkomsten?
Wat moet er gebeuren als het klaar is? (bedenk een verdiepende opdracht voor snelle leerlingen)
Help gedurende een bepaalde periode niet en kijk alleen maar rond.
Help door vragen te stellen.
Zorg dat je iedere leerling tenminste één keer gezien hebt.
6. Huiswerk
Schrijf het huiswerk op het bord en neem voldoende tijd om het huiswerk op te geven.
Heb aandacht voor de aanpak:
Laat de leerlingen precies weten wat ze moeten doen en hoe ze het moeten doen.
Check of ze de opdrachten begrijpen.
Laat ze in de les al aan hun huiswerk beginnen.
7. Afronding van de les
Kom terug op de onderwerpen en leerdoelen die vanaf het begin van de les op bord staan.
Enkele opdrachten die je kunt doen:
Schrijf of bespreek wat het belangrijkste was van deze les.
Wat weet je nu wel, wat je vòòr de les niet wist?
Wat heb je geleerd in deze les?
Had je meer kunnen leren?
Hoe kun je ervoor zorgen dat je meer opsteekt?
Wat vond je het minst leuke/moeilijkste/leukste van deze les en waarom?
Bespreek hoe je je huiswerk gaat aanpakken.
Bij een naderend proefwerk zeker aan te raden!
Wat ging goed?
Wat kan beter?
Hoe ga je dat aanpakken?
Succes!
Wil je meer informatie?
Neem dan gerust contact op of lees hier meer over de Training Activerende didactiek en samenwerkend leren.
Lees ook
- Kan ik mijn rijbewijs in het Engels halen?
- Hoe schrijf je lessen in het Engels?
- Heb je rijlessen in Amerika?
- Wat betekent awol in het Engels?
- Kan ik het rijbewijsexamen in het Engels doen?
- Wat kost een internationaal rijbewijs bij de ANWB?
- Is lessen een woord?
- Is er een rijschool in de VS?
- Wat kost het om een rijbewijs te halen in Amerika?