:

Hoe rij je in een elektrische auto?

Jennifer van der Berg
Jennifer van der Berg
2025-06-06 22:42:02
Count answers: 9
Let op: je elektrische auto is muisstil. Dit is volgens gebruikers juist een van de grootste voordelen. Elektrische auto’s zijn stil. Het is ook goed voor de omgeving, doordat elektrische auto’s minder uitstoten en geluidsoverlast veroorzaken. Toch kan dat laatste ook een nadeel zijn. Andere weggebruikers horen je niet of nauwelijks aankomen. Let dus extra goed op in de buurt van fietsers en schoolgaande kinderen, bij oversteekplaatsen, verkeersknooppunten en drukke plekken in de stad. Net als bij een automaat, hoef je bij een elektrische auto niet te schakelen. In vergelijking met de automaat die in stappen opschakelt, gaat een elektrische auto direct naar zijn maximale vermogen wanneer je het snelheidspedaal volledig intrapt. Met een ‘kick down’ schiet je als een pijl uit een boog en haal je direct hogere snelheden. Let dus goed op bij het optrekken bij verkeerslichten, want je bent sneller weg dan je denkt. Ook zit je al gauw boven de toegestane snelheid. Voorkom dus hoge boetes door je pedaal niet volledig in te trappen. Wie van een handgeschakelde auto naar een automaat overstapt, herkent dit wel. Ineens rijd je met twee in plaats van drie pedalen, want het koppelingspedaal is er niet. Hetzelfde geldt voor een elektrische auto, deze heeft alleen een snelheidspedaal en rem. Wie de rem met zijn linkervoet intrapt, alsof de koppeling wordt ingeduwd, komt grof tot stilstand! Let dus goed op en houd je linkervoet weg van de pedalen. Als je bij een elektrische auto je snelheidspedaal loslaat, dan remt deze automatisch af om energie op te wekken. Dit noemen we regeneratief remmen. Veel elektrische bestuurders die al een tijdje rijden, gebruiken het rempedaal nog amper. Toch mag je er niet vanuit gaan dat die automatische remkracht genoeg is. Blijf daarom alert en houd je voet bij het pedaal om af te kunnen remmen wanneer dit nodig is. In een elektrische auto rijd je een stuk relaxter. Je hoeft niet te schakelen, de auto maakt nauwelijks geluid, je hoort de motor niet loeien en je kan van de omgeving genieten… Het gevaar bestaat dat je te relaxt wordt en je niet meer scherp bent in het verkeer. Kijk hier dus goed voor uit. Elektrische auto’s hebben allerlei nieuwe features en snufjes. Soms zelfs al features die een stap zetten richting zelfstandig rijden. Denk maar aan de camera’s die snelheidsborden herkennen en jouw snelheid automatisch aanpassen. Toch kan je hier niet helemaal op vertrouwen, want – zeker bij wegwerkzaamheden – kan een verkeersbord verplaatst zijn of gelden er aangepaste snelheden. Het is daarom beter om zelf de controle te houden. Elektrische auto’s zijn over het algemeen zwaarder dan normale auto’s door de batterijen. Dit speelt een rol in de wegligging, maar ook bijvoorbeeld bij het remmen. Houd er rekening mee dat de remweg hierdoor langer kan zijn. Zeker bij een glad of nat wegdek, moet je hier opletten.
Lola Post
Lola Post
2025-05-25 05:19:51
Count answers: 6
Hybride of elektrisch: wat past bij jou? Ben je op zoek naar een andere auto en twijfel je of je beter voor een hybride of elektrische auto kan gaan? Doe de keuzehulp Pechhulp voor je elektrische auto Wat je pech ook is, met Wegenwacht is de beste pechhulp altijd dichtbij. Ga ook met je elektrische auto zorgeloos de weg op. Je elektrische auto verzekeren Met de autoverzekering van de ANWB is ook je elektrische auto goed verzekerd. Bereken je premie. Laadpas van ANWB De gratis ANWB-laadpas geeft je toegang tot alle openbare oplaadpunten in Nederland. ANWB Energie Goedkoper dan een vast energiecontract, helemaal als je ook al elektrisch rijdt.
Jan Verhoeven
Jan Verhoeven
2025-05-25 02:42:29
Count answers: 10
Het klinkt alsof het even wennen is, maar elektrisch rijden went heel snel. Het rijden met automaat voelt erg natuurlijk aan en het doseren met optrekken en afremmen pik je snel op. Je zult merken dat je vaak genoeg hebt aan 1 pedaal en het rijden met een automaat zorgt ervoor dat je nooit meer aan 3 pedalen hoeft te denken. Je kunt zuinig omspringen met de aanwezige acculading met een speciale spaarstand (of eco-modus) en regenererend remmen.