Waarom heeft Utrecht werfkelders?

Twan Greij
2025-08-10 05:28:55
Count answers
: 19
De bruggen in Utrecht liggen op hetzelfde niveau als het wegdek, dus dat kan het niet zijn. Het straatniveau van de Oudegracht ligt behoorlijk hoger dan het omringende gebied. De verklaring is simpel: dit komt omdat de Utrechters droge voeten wilden houden. Ze waren bang voor overstromingen. De Rijn, die via de Oudegracht door Utrecht liep, stroomde na het bouwen van de dam bij Wijk bij Duurstede in 1122 weliswaar niet meer zo vaak over, maar het gebeurde nog wel. En ooit gedacht dat door dit hoogteverschil de bijzondere werfkelders van Utrecht ontstaan zijn?

Amélie van de Brink
2025-08-10 05:14:31
Count answers
: 26
Door slim gebruik te maken van het hoogteverschil tussen het grachtwater en de hoger gelegen straat ontwikkelden de Utrechtse kooplieden in de Middeleeuwen een ingenieus havensysteem. De lager liggende aanlegkades stonden door middel van tunnels onder de straat door, direct in verbinding met de opslagkelders van de grachtenpanden. Handelswaar kon op deze manier makkelijk naar de huizen worden versleept. Van wijn tot lakens, en van groente en graan tot vee: alles werd hier verhandeld en opgeslagen.

Veerle Bosch
2025-08-10 04:56:15
Count answers
: 16
De werven zijn rijksmonumenten. Ze zijn onderdeel van een slim middeleeuws havencomplex van werven en werfkelder die onder de straat zijn verbonden met grote opslagkelders van de grachtenpanden.
Ooit een middeleeuwse haven, nu een bruisende binnenstad.
Denk je aan Utrecht, dan denk je aan de eeuwenoude grachten en werven.

Amina Maas
2025-08-10 03:58:28
Count answers
: 21
Het aan land brengen van spullen was een heel karwei. Eerst sleepten ze de spullen vanaf de kade de oever op. Vervolgens brachten ze de spullen weer naar beneden naar de huiskelders van de grachtenpanden. Aan het einde van de 12e eeuw maakten slimme handelaren tunnels vanaf de kade direct naar de huiskelders. Zo konden ze de handelswaar gelijkvloers verslepen. Om nog meer opslagruimte te creëren, maakten ze in de jaren daarna de tunnels steeds breder, waardoor de tunnels ook opslagruimten werden. Zo ontstonden de werfkelders zoals we ze nu nog kennen.

Liv Jacobs
2025-08-10 00:31:06
Count answers
: 25
De grachten en werven vormden samen de middeleeuwse stadshaven van Utrecht.
Die zijn uniek in de wereld.
Waarom ze in geen enkele andere stad ter wereld op dit idee kwamen?
Het waterpeil van de Oudegracht was uitzonderlijk laag.
Dit kwam onder andere door een dam in de Rijn ter hoogte van Wijk bij Duurstede (in eerste instantie de hoofdtoevoer van de Oudegracht), ontginningen (woeste grond geschikt maken voor bebouwing of landbouw) in het achterland en de aanleg van sluizen.
Handig, want daardoor stroomde de gracht niet meer over.
Maar ook vervelend, door het sjouw- en sleepwerk.
De tunneltjes onder de straat waren simpelweg de beste oplossing om deze omweg naar de opslagplaatsen te omzeilen.
In 1150 ontstonden de eerste werfkelders, ze waren simpelweg bedoeld als opslagruimte en doorgangsruimte voor goederen die via de Utrechtse grachten aankwamen.
De allereerste werfkelder ontstond uit een tunnel, die door een slimme handelsman werd aangelegd.
De tunnel liep van de gracht naar zijn huiskelder.
Anderen namen dit idee over, de tunnels werden steeds breder en gingen zelfs als opslagkelder dienen.
Dat scheelde een hoop sjouwwerk, want anders moesten de goederen eerst van de werf omhoog worden gesleept, om daarna naar de kelder van de grachtenpanden gebracht te worden.