:

Wat verandert er in 2025 theorie?

Mia van Clootwijck
Mia van Clootwijck
2025-07-09 19:52:38
Count answers : 23
0
In 2025 verandert er niets in theorie, omdat onderstaande zin staat in de tekst. Er is nog geen keuze gemaakt over het doorvoeren van veranderingen in het aantal verplichte examens: voor nu blijft er één theorie-examen en één praktijkexamen.
Veerle van Henegouwen
Veerle van Henegouwen
2025-06-29 11:26:32
Count answers : 25
0
Vanaf 7 april 2025 gaat het CBR een vernieuwd theorie-examen afnemen voor het B-rijbewijs. Dit betekent dat de manier waarop het examen wordt afgenomen verandert, maar de inhoud van de examenstof blijft hetzelfde. Eén doorlopend examen: Waar het huidige examen nog uit drie aparte onderdelen bestaat (kennis, inzicht en gevaarherkenning), wordt dit nu één doorlopend examen. Het aantal vragen gaat omlaag van 65 naar 50. Je slaagt als je minstens 44 van de 50 vragen goed hebt. Het onderdeel gevaarherkenning, zoals je dat nu kent met fototoetsen, verdwijnt in de huidige vorm. In plaats daarvan wordt gevaarherkenning geïntegreerd in andere examenvragen. In plaats van statische afbeeldingen worden er korte animaties gebruikt om verkeerssituaties realistischer weer te geven. Je krijgt 30 minuten de tijd om het examen te maken, maar er is geen tijdslimiet meer per vraag. Voor examens met extra tijd, een tolk of individuele begeleiding blijft de totale tijd 45 minuten, net als nu.
Leah van Laon
Leah van Laon
2025-06-24 09:42:38
Count answers : 20
0
De wijzigingen zijn op het moment van publiceren al verwerkt in onze theorie opleiding. Vanaf 1 januari 2025 hebben militaire colonnes andere herkenningstekens. Nederlandse militaire colonnes hebben vanaf die datum herkenningstekens die de andere NAVO-landen ook hebben. Zo kunnen ze gemakkelijker de grens over zonder daarbij de herkenningstekens te hoeven wisselen.
Berat Dubbeldemuts van der Sluys
Berat Dubbeldemuts van der Sluys
2025-06-14 15:58:44
Count answers : 27
0
De verhoging zelf lijkt klein – een paar euro hier, een paar euro daar. Theorie-examen: nu €48, vanaf 2025 iets meer. Praktijkexamen: nu €136,50, vanaf 2025 een paar euro meer namelijk €138,50. De prijsstijgingen bij het CBR in 2025 zijn gelukkig bescheiden, maar ze zijn een goede reminder dat het halen van je rijbewijs geen goedkope aangelegenheid is. Het CBR geeft aan dat de verhoging vooral te maken heeft met inflatie en stijgende kosten. Denk bijvoorbeeld aan de salarissen van examinatoren en investeringen in betere systemen. Ook worden er nieuwe digitale tools ontwikkeld om het examenproces soepeler te maken. Hoewel het fijn is dat het CBR blijft verbeteren, zijn dit natuurlijk extra kosten die uiteindelijk op ons, de examenkandidaten, worden afgewenteld.
Gerrit Can
Gerrit Can
2025-06-07 06:23:40
Count answers : 23
0
Het nieuwe theorie-examen krijgt een iets andere opzet, maar blijft inhoudelijk op hetzelfde niveau. Dit zijn de belangrijkste veranderingen: Minder vragen: In plaats van 65 vragen bestaat het examen straks uit 50 vragen. Geen aparte onderdelen: De indeling in kennis, inzicht en gevaarherkenning vervalt. Alles wordt één doorlopend examen. Nieuwe cesuur: Je slaagt als je minimaal 44 van de 50 vragen goed beantwoordt. Dezelfde examentijd: Je krijgt 30 minuten (of 45 minuten met extra tijd). Dynamische vragen met animaties: Animatiefilmpjes worden toegevoegd om verkeerssituaties realistischer te toetsen. Is het nieuwe CBR-examen moeilijker? Nee! Het nieuwe theorie-examen is niet moeilijker of makkelijker. De inhoud blijft hetzelfde. Alleen de manier van toetsen verandert. Gevaarherkenning wordt voortaan geïntegreerd in de vragen via animaties, in plaats van aparte foto’s.
Mathijs Said
Mathijs Said
2025-06-07 02:50:02
Count answers : 29
0
De grootste verandering is dat het vernieuwde examen bestaat uit 50 vragen en in één doorlopend geheel wordt getoetst. Het huidige examen bestaat uit 65 vragen verdeeld over de onderdelen kennis, inzicht en gevaarherkenning, waarvan elk onderdeel een eigen zak-slaaggrens heeft. Deze onderdelen worden in het vernieuwde examen samengevoegd, waarbij het onderdeel gevaarherkenning in de huidige vorm (met fototoets) vervalt. In deze vernieuwde vorm kan beter getoetst worden of de kandidaat de benodigde kennis en inzicht in de verkeersregels heeft en dit kan toepassen in verschillende verkeerssituaties. Omdat het vernieuwde examen minder vragen bevat is de zak-slaaggrens opnieuw bepaald. De kandidaat is geslaagd wanneer binnen 30 minuten tijd minstens 44 vragen goed zijn beantwoord. In het vernieuwde examen kunnen vanaf 7 april meerdere vragen worden voorzien van korte animatiefilmpjes zonder geluid waarmee realistische beelden van verkeerssituaties worden geschetst. Deze filmpjes toetsen onder andere elementen van gevaarherkenning, zoals waarnemen en voorspellen, waarbij de kandidaat moet aangeven wat er gaat gebeuren of hoe daarop te handelen. Het vernieuwde examen is ontwikkeld op hetzelfde niveau en dezelfde inhoud als het huidige examen. Kandidaten hoeven dus geen andere examenstof voor te bereiden. Het blijft van belang om op tijd met de voorbereiding te beginnen en een passende leermethode te kiezen. De vastgestelde zak-slaaggrens is vergelijkbaar met die van het huidige examen, waardoor het vernieuwde examen dus niet makkelijker of moeilijker is.