:

Wie is verantwoordelijk voor het spoor?

Daan Kuipers
Daan Kuipers
2025-07-10 02:08:34
Count answers: 11
ProRail is verantwoordelijk voor het spoorwegnet van Nederland. Bijvoorbeeld de rails, wissels en beveiligingssystemen. Maar ook de stations en perrons. Daarnaast coördineert ProRail het verkeer op het spoor en de loop van alle personen- en goederentreinen. Het Rijk bepaalt wie verantwoordelijk is voor de aanleg, het beheer en het onderhoud van het spoor.
Silke Grinwis Plaat Stuitjes
Silke Grinwis Plaat Stuitjes
2025-07-04 16:09:52
Count answers: 11
De decentrale overheid wijst de beheerder van het lokale spoor aan. De decentrale overheid kan een vervoersregio zijn, een provincie of een gemeente. De ILT ondersteunt de decentrale overheden bij de vergunningverlening voor lokaal spoor. De ILT is de toezichthouder op de lokale spoorwegen. De decentrale overheid is als bevoegd gezag verantwoordelijk voor de handhaving.
Livia Vermeulen
Livia Vermeulen
2025-06-25 18:41:47
Count answers: 9
ProRail is de railinframanager van het Nederlandse spoorwegnet. Het valt onder verantwoordelijkheid van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat. ProRail beheert het Nederlandse spoorwegnet en zorgt voor betrouwbaarheid en veiligheid op het spoor. Tot 1995 was er één grote spoororganisatie: de Nederlandse Spoorwegen (NS). Bij de scheiding van beheer en vervoer zijn er onder andere drie taakorganisaties opgericht: Railinfrabeheer had de zorg voor het onderhoud en de aanleg van het spoor, Railned bepaalde wie wanneer van het spoor gebruik mocht maken en zag toe op de spoorwegveiligheid en Railverkeersleiding regelde het dagelijkse treinverkeer, met inbegrip van het herstel na verstoringen en reizigersinformatie. Op 1 januari 2003 zijn deze drie taakorganisaties samen gegaan onder de naam ProRail, waarbij Railned Spoorwegveiligheid naar IVW is overgegaan.
Kyano Spier
Kyano Spier
2025-06-18 10:45:14
Count answers: 11
Over NS Vaak wordt nog gedacht dat NS verantwoordelijk is voor alles op en rond het spoor. ProRail zorgt namens de overheid voor aanleg, onderhoud en beheer van het Nederlandse spoorwegnet. Het vervoer op het spoor en het beheer van de railinfrastructuur van elkaar gescheiden. De Rijksoverheid heeft tot deze scheiding besloten vanwege de marktwerking op het spoor. NS vervoert reizigers over het spoorwegnet, dat ProRail beheert. ProRail verdeelt ook de capaciteit op het spoor, en is verantwoordelijk voor de railverkeersleiding. De Spoorwegwet bepaalt de rollen, verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de bij het spoor betrokken partijen. Inclusief alle bijbehorende voorzieningen: tunnels, overwegen, bovenleiding, seinen, wissels en stations.
Lieve Kronenberg
Lieve Kronenberg
2025-06-18 09:42:50
Count answers: 16
De infrastructuur die je ziet, is van ons: spoor, bovenleiding, wissels, seinen … Maar ook de infrastructuur die je níet ziet is van ProRail: verkeersleidingssystemen, allerhande kabels onder de grond en ICT-systemen. Tunnels, onderdoorgangen en bruggen zijn meestal van ProRail, maar ook weleens van bijvoorbeeld overheden. ProRail kan een andere route zoeken, NS bepaalt of vervangend vervoer wordt aangeboden. ProRail en NS dragen samen zorg voor de stations in Nederland. Grofweg komt het er op neer dat ProRail ze bouwt en NS Stations in opdracht van ProRail het dagelijks onderhoud doet: de dagelijkse schoonmaak bijvoorbeeld, maar ook registreren en verhelpen van storingen.
Max Vermeulen
Max Vermeulen
2025-06-18 09:06:56
Count answers: 12
Infrastructuurbeheerders en de spoorwegondernemingen op het hoofdspoor beheersen alle railverkeer in een veiligheidsbeheersysteem. Daarin staan procedures voor de veiligheid van spoorwegpersoneel en reizigers op het spoor. Ook de omgang met risico's en de rollen en verantwoordelijkheden zijn hierin uitgewerkt. De eisen voor het VBS komen uit EU-verordening 2018/762. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) houdt toezicht op de spoorbedrijven.