Wat is de wachtrijtheorie?

Gerrit van den Berg
2025-06-24 07:55:39
Count answers: 9
De wachtrijtheorie gaat in op deze problematiek en biedt de mogelijkheid antwoorden te vinden op vragen als: Hoeveel telefonistes zijn er nodig, wat is de gemiddelde wachttijd van mensen die bellen, hoeveel tijd heeft een telefoniste niets te doen enz.
Een wachtrij ontstaat als de capaciteit van een bepaalde server (aantal telefonisten) te laag is om aan de vraag die op dat moment aan die service-eenheid wordt gesteld (mensen die OV-reisinformatie bellen), te voldoen.
In dit hoofdstuk wordt ingegaan op de wiskundige beschrijving van wachtrijsystemen, zodat je kunt berekenen hoe lang wachtrijen onder bepaalde omstandigheden kunnen worden, wat de verdeling van wachttijden is en vooral hoe je beslissingen kunt ondersteunen waarmee de prestaties van wachtrijsystemen verbeterd kunnen worden.

Amber Martens
2025-06-24 04:08:25
Count answers: 11
Een wachtrij ontstaat als de capaciteit van een bepaalde server te laag is om aan de vraag die op dat moment aan die service-eenheid wordt gesteld te voldoen.
De wachtrijtheorie gaat in op deze problematiek en biedt de mogelijkheid antwoorden te vinden op vragen als:
Hoeveel telefonistes zijn er nodig, wat is de gemiddelde wachttijd van mensen die bellen, hoeveel tijd heeft een telefoniste niets te doen enz.
In dit hoofdstuk wordt ingegaan op de wiskundige beschrijving van wachtrijsystemen, zodat je kunt berekenen hoe lang wachtrijen onder bepaalde omstandigheden kunnen worden, wat de verdeling van wachttijden is en vooral hoe je beslissingen kunt ondersteunen waarmee de prestaties van wachtrijsystemen verbeterd kunnen worden.
Voordat we dat kunnen doen moeten we allereerst weten hoe we een model kunnen maken van de wachtrijsystemen die we willen bestuderen.
Daarna kunnen we deze modellen gebruiken om onze beslissingen te ondersteunen.
Het eerste deel van dit hoofdstuk houdt zich dus vooral bezig met hoe je wachtrijsystemen kunt karakteriseren en modelleren.
Daarna gebruiken we deze modellen om de prestaties van de wachtrijsystemen te berekenen.
Als de wachtrijsystemen niet goed genoeg blijken te presteren dan kunnen we met de modellen onderzoeken welke aanpassingen wel tot de gewenste prestaties zullen leiden.