Hoe werken dynamische verkeerslichten?

Bryan Akin
2025-06-05 11:53:07
Count answers: 13
Naast dat er een standaard schema is ingeregeld, worden de meeste verkeerslichtinstallaties daarnaast aangestuurd door lussen in het wegdek waardoor de verkeerslichten dynamisch kunnen werken, dus aangepast aan de drukte en het verkeersaanbod.
Lijnbussen en Trams kunnen door de bovengenoemde systemen de verkeerslichtinstallatie dus beïnvloeden, waardoor de rest van het verkeer nog een “rondje” moet wachten en de bus of tram door kan gaan.
Op grotere afstand wordt er al een signaal van de bus of tram opgepikt, nog voor je wellicht het betreffende voertuig ziet.
De beïnvloeding van de verkeerslichten is er dus op gericht om een vlottere doorstroming te garanderen voor een lijnbus, tram of hulpvoertuig.

Lindsey Tran
2025-05-29 11:25:40
Count answers: 11
Slimme verkeerslichten heten met een vakterm intelligente verkeersregelinstallaties (iVRI’s). Ze werken op dezelfde manier als de lussen die u ziet in het wegdek. Wanneer er verkeer aankomt, neemt zo’n lus dat waar. Afhankelijk van de drukte springt het licht eerder of later op rood of groen. Slimme verkeerslichten werken net zo, alleen krijgen ze ook een seintje van het navigatiesysteem. Deze seintjes zijn anoniem en vervallen meteen weer als een voertuig voorbij is. De iVRI’s verbeteren de doorstroming van het verkeer. Slimme verkeerslichten kijken namelijk naar het aantal voertuigen dat langs komt. Minder kans dat u voor een rood licht staat te wachten, terwijl er niets aankomt.

Tijn van Brenen
2025-05-19 08:48:03
Count answers: 11
Met meer dan 120 verkeerslichten heeft de provincie een belangrijk instrument om het verkeer te kunnen sturen. Alle verkeerslichten communiceren continu met de Verkeersmanagementdesk. Vanaf deze desk kan de regelcyclus van elk verkeerslicht worden aangepast. Ook kan de werking van de verkeerslichten worden gecontroleerd.

Amber Sanders
2025-05-19 08:30:23
Count answers: 12
Een VRI-installatie stuurt de schakeling van verkeerslichten aan. In de basis werkt het via vaste programma’s, afgestemd op spitsuren of verkeersdrukte. Maar steeds vaker worden systemen slimmer gemaakt. Slimme verkeerslichten gebruiken sensoren en data om real-time in te spelen op de actuele situatie. Zo’n intelligente VRI weet wanneer er verkeer nadert, houdt rekening met wachtrijen en kan zelfs communiceren met voertuigen.
Dit zijn verkeerslichten die gebruikmaken van sensoren en data om het verkeer efficiënter te regelen. Ze reageren op wat er op dat moment op de weg gebeurt.
Een slim verkeerslicht past de regeling aan op basis van prioriteiten, bijvoorbeeld om een bus voorrang te geven of een hulpdienst ongehinderd door te laten.
Het verkeerssysteem past zich voortdurend aan op basis van actuele informatie, zo blijft het verkeer beter doorstromen en wordt stilstand verminderd.

Jordy Huisman
2025-05-19 06:46:13
Count answers: 13
Dit artikel gaat over intelligente verkeerslichten, ook wel iVRI's genoemd, die onderdeel zijn van het Mobilidata-programma. De besturing van intelligente verkeerslichten is adaptief, dat wil zeggen dat dynamisch wordt bepaald of een fase verlengd of afgebroken moet worden.
Lees ook
- Hoe werken tijdelijke verkeerslichten?
- Waar melden dat verkeerslichten niet werken?
- Moet u rekening houden met tijdelijke verkeerslichten?
- Wat als stoplichten niet werken?
- Hoe werken de verkeerslichten?
- Wat moet ik doen als de verkeerslichten niet werken?
- Hoe kan ik een stilstaand voertuig melden?
- Welke soorten verkeerslichten zijn er?
- Wat zijn conflictvrije verkeerslichten?