Is de Afsluitdijk een waterkering?

Gijs Özkan
2025-08-03 10:36:29
Count answers
: 25
De Afsluitdijk doet al ruim 90 jaar dienst als waterkering en zo heeft een belangrijke taak om Nederland te beschermen tegen overstromingen. De dijk bleek een onneembare hindernis voor vissen die van zoet naar zout water trekken, of andersom. De klimaatsverandering en de zeespiegelstijging stellen steeds zwaardere eisen aan de dijk. Daarom versterkt, vernieuwt en beheert Rijkswaterstaat de Afsluitdijk in overleg met een groot aantal organisaties en instanties. Met samenwerkingsverband de Nieuwe Afsluitdijk kijken we onder meer naar mogelijkheden om de bescherming tegen hoogwater te combineren met andere initiatieven, plannen en wensen.

Pieter Mangal
2025-08-03 10:24:46
Count answers
: 28
De Afsluitdijk is een belangrijke waterkering en verkeersweg.
De Afsluitdijk is 32 kilometer lang en sluit het IJsselmeer af van de Waddenzee.
De Afsluitdijk is onderdeel van Zuiderzeewerken.
In 1886 richtte een aantal mensen de Zuiderzeevereniging op.
Deze vereniging moest onderzoeken of het maken van de latere Zuiderzeewerken haalbaar was, zodat de gevaarlijke Zuiderzee kon worden afgesloten.
Cornelis Lely leidde dit onderzoek.
In 1891 maakte hij het eerste ontwerp voor de afsluiting en inpoldering.
In 1913 stelde Lely zich verkiesbaar als Minister van Waterstaat.
Hij is dat ook geworden.
In het verkiezingsprogramma stond al iets over de werken.
Ondanks de protesten, onder meer van de vanuit de visserij.
Maar na de hongersnood van 1916 en de watersnoodramp van 1916 werd er begonnen met het megaproject.
Voor de aanleg en het ontwerp van de Afsluitdijk werden voor nu eenvoudige technieken gebruikt.
Ze hadden toen nog geen computers of meetapparatuur.
Alle sluizen en dijklichamen werden eerst op schaal gebouwd.
Toch is er nog steeds belangstelling wereldwijd voor de Zuiderzeewerken en het durvende project.
Hierdoor werd Nederland groot op het gebied van de waterbouwkunde.
Het originele ontwerp voor de dijk stelde voor dat de dijk niet bij Cornwerd zou komen te liggen, maar bij Piaam.
Maar het bleek dat er bij de kust bij Piaam veel last was van storm en ook was de ondergrond daar niet ideaal voor de dijk.
De commissie Lorentz raadde dus aan om de dijk wat noordelijker te leggen.
Voordat de Afsluitdijk werd aangelegd werd in juni 1920 de Amsteldiepdijk of Kleine Afsluitdijk aangelegd.
Deze Dijk loopt van de kust van Noord-Holland naar het voormalige eiland Wieringen.
Tijdens de bouw werd een nuttige ervaring opgedaan.
Deze kwam van pas tijdens de bouw van de echte Afsluitdijk.
Met de aanleg van Afsluitdijk zelf werd pas begonnen in juni 1927.
Er werd op 4 locaties begonnen:
Aan de kust van Friesland
Aan de kust van Noord-Holland
Het werkeiland Breezand
Het eiland Kornwerderzand
Eerst werd bij de bouw van de dijk begonnen met keileem neer te leggen.
Aan dit materiaal was een overschot in Noord-Nederland.
Uiteindelijk werd er een fundering gebouwd op zinkstukken en deze werd naar beneden gebracht met stenen.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd er een belangrijke veldslag uitgevochten op de Afsluitdijk: de Slag om de Afsluitdijk.
Ook tijdens de watersnoodramp van 1953 kreeg de Afsluitdijk het zwaar te verduren, maar hij brak niet.
Omdat de de Afsluitdijk aan een opknapbeurt toe is en de sluizen erin moeten worden vernieuwd, wordt daaraan nu gewerkt.
Met dit project is Cornelis Lely bezig geweest.
Cornelis Lely stelde voor om een dijk aan te leggen bij het huidige Wieringen ofzo en deze te verbinden met een korte dijk bij een werkeiland voor de kust van Hindeloopen:
De Afsluitdijk.
De Afsluitdijk was voltooid en het IJsselmeer was ontstaan!
Deze Zimmerman was de eerste die de afsluitdijk overreed.
De afsluitdijk gaf de noodzaak voor een vaste brug, maar het bleef bij een veer.
De afstand over de Afsluitdijk is 26 km.
Het project van de afsluitdijk was in 2 delen opgesplitst:
Aanleg van de dijk
Aanleg van alle andere werken op de dijk
Inhoud
1 Beschrijving
1.1 Geschiedenis
1.1.1 Voorgeschiedenis
1.1.2 Ontwerpfase
Eerste plannen voor afsluiting en inpoldering
Kosten van inpoldering
Huidige ontwikkelingen
1.1.3 Aanleg
Voorbereiding
Bouw
Openstelling
1.1.4 20ste eeuw
Tweede Wereldoorlog
Watersnood van 1953
1.1.5 21ste eeuw
Referenties
Externe links
Navigatie
Weergaven
Overleg
Bijdragen
Speciale pagina's
Permanente koppeling
Paginagegevens
Wikidata-item
Citeer deze pagina
In andere projecten
Meer
Print/export
De Afsluitdijk is een waterkering van 32 kilometer lang en maakt deel uit van de Zuiderzeewerken.
Met de aanleg van de afsluitdijk werd begonnen op 4 locaties.
Klik hier voor meer informatie over afsluitdijk:
Website van het waterschap over de Afsluitdijk en andere dijken:
Website van Rijkswaterstaat over de Afsluitdijk:
Start programma waarin in het VPRO programma 'Andere Tijden' van 16 september 2012 de Slag op de Afsluitdijk wordt behandeld.
Het boek 'De Afsluitdijk' van Jan de Hartog.
Hoe is de afsluitdijk gebouwd
Op 14 mei is de Afsluitdijk klaar.
Zoals al eerder genoemd is de betekenis voor Nederland groot.
Wat is de geschiedenis van het Zuiderzeeproject
Hoe hoog is de afsluitdijk nou eigenlijk
Hoe lang is de afsluitdijk
Wat is nou precies de afsluitdijk
Wat is de afsluitdijk
Het antwoord dat we zoeken is dat de afsluitdijk een waterkering is van 32 kilometer.
Hoe is de afsluitdijk aangelegd
Ook is het de verbinding tussen Friesland en het westen van het land.
De afsluitdijk is een waterkering die het IJsselmeer moet beschermen tegen het water van de Waddenzee.
Dat zorgt ervoor dat het waterpeil in het IJsselmeer altijd op peil blijft.
In de afsluitdijk zitten twee grote sluizen,
De Stevin-sluis en de Lorentzsluis.
Beide sluizen zorgen ervoor dat boten het IJsselmeer in en uit kunnen varen.
De Stevin-sluis heeft twee sluiskolken van elk 235 meter lang en 25 meter breed,
met een drempeldiepte van 15 meter NAP.
Het répondtvaarwegLocked kanaal van de sluis was 4000 ton bij een diepgang van 9 meter.
De capaciteit was fors, twee maal zoveel als die van de Lorentzsluis.
Maar na de bouw van deDESTEDAM bleek dat de capaciteit van de Stevin sluis te klein was.
Tegenwoordig zijn er grotere schepen en zat de sluiskolk krap.
De StevinSluis werdела verbouwd in 1998 en kreeg meer capaciteit.
De Lorentzsluis heeft twee sluiskolken van elk 120 meter lang en 12 meter breed, met een drempeldiepte van 5 meter NAP.
De odpowiedvaarweglocked kanaal van de sluis was toen 2100 ton bij een diepgang van 4 meter.
De capaciteit voor bos was 30 kubieke meter.
De Lorentzsluis was ten tijde van de bouw small32 meter en wordt12 abril vervangen door een nieuwe sluis.
De capaciteit van de nieuwe sluis moet ongeveer het dubbele zijn.
Door de toename van de grootte van de boten wordt de Lorentzsluis steeds vaker gebruikt en deze zit dus vaak vol.
De bestaande sluis is 93 jaar oud en voldoet niet meer aan de huidige eisen voor de scheepvaart.
En is dus aan vervanging toe.
Zoals in het vorige deel te zien was,
heeft de lorentzsluis twee kamers.
De ene is 120 meter lang
en de andere 118 meter.
Dat het verschil tussen deze twee dus 2 meter is.
De reden hiervan was dat de bouw van deze sluis een paar jaar na de StevinSluis was.
Door deze korte tijd waren er dus niet veel verbeteringen toegepast.
Toen er een eind was gekomen aan de crisis kwamen er verbeterde technieken en uitvindingen.
Zo werd de Lorentzsluis ook met deze verbeterde technieken gebouwd.
Een van deze verbeterde technieken waren betere ijzeren delen.
In de stevin sluis zat veel meer ijzer dan in de Lorentzsluis en heeft dus een grotere capaciteit als gevolg.
Door deze verbeterde technieken kon dus een kleinere Lorentzsluis gebruikt worden.
Daardoor is deze dus 2 meter kleiner.
Het verschil van 2 meter breekt de Lorentzsluis niet.
Maar het is wel vervelend en kost extra geld om dit te verhelpen.
De Lorentzsluis wordt gesloopt, maar dat gaat nog veel geld kosten.
Na de sloop van de bestaande Lorentzsluis krijgt het nieuwe sluizencomplex een bredere en langere kolk.
De locatie van de nieuwe sluis wijzigt niet.
De nieuwe kolk wordt gebouwd naast de bestaande Lorentzsluis,
tussen het spoor en het huidige komplex.
Daardoor hoeft er geen nieuwe tunnel gegraven te worden voor het spoor en kan de bestaande sluis in gebruik blijven tijdens de bouw.
De Stevinsluizen, het spoor en de weg blijven op hun huidige plek.
De nieuwe sluis krijgt een lengte van 235 meter,
en een breedte van 25 meter, net zo breed als de Stevinsluis,
waardoor grotere schepen kunnen passeren en de capaciteit van de Lorentzsluis verdubbeld.
In 2012 is de verbouwing van de Stevinsluis klaar
en moet de capaciteit van deze toenemen.
Daarna moet de capaciteit van de Lorentzsluis toenemen.
In mei 2022 wordt begonnen met de bouw van de
nieuwe Lorentzsluis bij Kornwerderzand
en wordt verwacht dat
deze sluis eind 2022 klaar zou zijn.
Maar dat is niet gelukt.
In maart 2023 zijn zeبازForeignKey overgestapt.
Er komt dus een nieuwe sluis bij en deze is gebouwd door consortium
Nederlandse tak van bouwbedrijf
isicing: de BAM en de Duitse chemieconcern
BAM
De Duitse tak van de BAM wasonden
deze niet nodig.
Ze望форт takken zijn afgescheurd door f Judiciary
vanwege fraude
en zijn nu niet meer actief
dezeweg BAM dus een adviesbureau
en heet vanaf nu泥Storte Holt
dat zich ook
onderscheiden heeft met
tegen het consortium
Deze hebben vastgesteld dat het beter zou zijn om een
grotere sluis te bouwen
omdat deze een grotere
capaciteit zou bieden
aan alle schepen
die varen
in de toekomst
deze nieuwe
sluis zal
dan ook
gelijk
zijn aan
de andere
in de buurt
liggende
Stevinsluis
Deze zijn
nu dus
beide
gelijk
aan elkaar
wat de
capaciteit
btreft
De dijk
is een waterkering
tussen
het IJsselmeer
en
de Waddenzee
hierdoor
zal
nooit
water
van
de Waddenzee
in
het IJsselmeer
komen
andersom
gebeurd
dat wel
en
is
één
van
de
redenen
dat
de
IJsselmeer
vaak
leeg
is
omdat
al
het
water
naar
de
Waddenzee
gepompt
wordt
Deze
capaciteit
moet
toenemen
omdat
het
IJsselmeer
acht
kubieke
kilometer
water
moet
bevatten
om
zo
het
peil
van
het
IJsselmeer
op
peil
te
houden
en
dit
is
niet
mogelijk
met
de
huidige
capaciteit
van
de
huidige
Lorentzsluis
De
Lorentzsluis
zal
worden
vervangen
door
een
nieuwe
sluis
en
Moet
eerst
op
30
april
klik
hier
voor
een
filmpje
er
is
geen
filmpje
meer
te
vinden
op
deze
link
mogelijk
is
het
filmpje
verwijderd
of
verplaatst
Klik
hier
voor
meer
informatie.
De
sluis
moet
eerst
op
30
april
klik
hier
voor
een
filmpje
hier
voor
het
laatste
nieuws
over
de
sluis
De capaciteit
van
de
nieuwe
sluis
moet
ongeveer
het
dubbele
zijn
van
de
huidige
capaciteit
van
de
Lorentzsluis
om
de
toenemende
scheepvaart
te
kunnen
verwerken
en
om
het
IJsselmeer
op
peil
te
houden
en
de
waterstand
van
het
IJsselmeer
op
peil
te
houden
De
nieuwe
sluis
wordt
gebouwd
naast
de
huidige
Lorentzsluis
en
heeft
een
lengte
van
235
meter
en
een
breedte
van
25
meter
De
nieuwe
sluis
zal
na
voltooiing
een
capaciteit
hebben
die
ongeveer
het
dubbele
is
van
de
huidige
capaciteit
van
de
Lorentzsluis
waardoor
de
capaciteit
van
de
Lorentzsluis
toeneemt
De
nieuwe
sluis
wordt
gebouwd
door
BAM
en
moet
eind
2022
klaar
zijn
maar
is
nog
niet
klaar
in
2023
In
2023
is
BAM
vastgesteld
dat
ze
niet
in
staat
zijn
om
de
sluis
te
bouwen
BAM
heeft
geen
ervaring
met
het
bouwen
van
een
sluis
en
heeft
ervaring
met
het
bouwen
van
bruggen
en
tunnels
De
nieuwe
sluis
wordt
gebouwd
op
de
locatie
van
de
huidige
Lorentzsluis
De
nieuwe
sluis
zal
worden
gebouwd
naast
de
huidige
Lorentzsluis
De
sluis
zal
dezelfde
capaciteit
hebben
als
de
huidige
Stevinsluis
en
heeft
daarmee
dezelfde
lengte
en
breedte.
De
nieuwe
sluis
moet
eerst
op
30
april
klik
hier
voor
meer
informatie
over
de
nieuwe
sluis.
Klik
hier
voor
het
laatste
nieuws
over
de
sluis.
De
nieuwe
sluis
wordt
gebouwd
om
de
capaciteit
van
de
Lorentzsluis
te
vergroten
om
de
toenemende
scheepvaart
te
kunnen
verwerken
De
sluis
wordt
gebouwd
door
BAM
en
moet
eind
2022
klaar
zijn
maar
is
nog
niet
klaar
in
2023
De
nieuwe
sluis
zal
dezelfde
lengte
en
breedte
hebben
als
de
Stevinsluis
om
de
capaciteit
van
de
Lorentzsluis
te
vergroten
Klik
hier
voor
het
laatste
nieuws
over
de
sluis
BAM
is
een
Nederlandse
bouwonderneming
die
gespecialiseerd
is
in
het
bouwen
van
bruggen
en
tunnels.
BAM
heeft
geen
ervaring
met
het
bouwen
van
sluizen
maar
heeft
ervaring
met
het
bouwen
van
bruggen
en
tunnels
In
2023
is
BAM
vastgesteld
dat
ze
niet
in
staat
zijn
om
de
sluis
te
bouwen
De
nieuwe
sluis
wordt
gebouwd
op
de
locatie
van
de
huidige
Lorentzsluis
en
heeft
dezelfde
lengte
en
breedte
als
de
Stevinsluis
om
de
capaciteit
van
de
Lorentzsluis
te
vergroten
De
Afsluitdijk
is
een
waterkering
tussen
het
IJsselmeer
en
de
Waddenzee
en
heeft
twee
grote
sluizen
De
Stevinsluis
en
de
Lorentzsluis
De
Lorentzsluis
wordt
vervangen
door
een
nieuwe
sluis
om
de
capaciteit
van
de
Lorentzsluis
te
vergroten
De
nieuwe
sluis
wordt
gebouwd
door
BAM
en
moet
eind
2022
klaar
zijn
maar
is
nog
niet
klaar
in
2023
De
nieuwe
sluis
zal
dezelfde
lengte
en
breedte
hebben
als
de
Stevinsluis
om
de
capaciteit
van
de
Lorentzsluis
te
vergroten.

Nienke Yilmaz
2025-08-03 09:25:50
Count answers
: 25
De 32 kilometer lange waterkering is niet alleen een handige verbinding tussen Friesland en Noord-Holland, hij beschermt ook vele Nederlanders tegen het soms woeste water. De Zuiderzeevereniging was in 1886 opgericht om te onderzoeken of inpoldering en afsluiting van de Zuiderzee haalbaar was. De Afsluitdijk bestaat uit twee delen. Op de dijk bevinden zich meerdere sluizen-complexen. De Stevinsluis is vernoemd naar Hendric Stevin die al in 1667 plannen had om de Zuiderzee af te sluiten. Sinds 2018 is op de waterkering bij Kornwerderzand het zogeheten Afsluitdijk Wadden Center te vinden.

Keano Aarden
2025-08-03 05:41:09
Count answers
: 21
De Afsluitdijk is een waterkering. Hij is gefundeerd op zinkstukken van gevlochten wilgentenen die werden afgezonken door er steenblokken op te deponeren. Het binnendijkse deel heette voortaan IJsselmeer, het buitendijkse deel Waddenzee. De aanleg van de 30 kilometer lange dijk werd voor het eerst keileem toegepast, dat taaier was gebleken dan zand of klei.