Wat is het handelingsperspectief voor OV-knooppunten?

Jim Biharie
2025-06-25 04:00:26
Count answers
: 22
Om nieuwe bewoners en werknemers gebruik te laten maken van het nabijgelegen ov-knooppunt is meer nodig. Dit vraagt een volledig pakket aan maatregelen dat gereed is als de eerste bewoners hun woningen betrekken. Een autoluwe inrichting en aantrekkelijke loop- en fietsroutes zijn hierbij een belangrijke randvoorwaarde. Dat alleen is echter niet voldoende. Het aanbod van ov en deelmobiliteit dient ook op orde te zijn. En het ov-knooppunt zelf moet voldoende capaciteit en kwaliteit bieden. Met voorzieningen die aansluiten bij de verwachtingen en behoeften van de nieuwe gebruikers. Belangrijk hiervoor is een samenhangende inrichting waarin combinaties van stappen, trappen, openbaar vervoer en deelmobiliteit de meest logische keuzes zijn en kiezen voor bezit en gebruik van personenauto’s juist minder vanzelfsprekend wordt.

Luke Evers
2025-06-16 17:50:34
Count answers
: 21
Het handelingsperspectief van de Rijksoverheid is de standaard en landelijke werkwijze voor een integrale analyse van ov-knooppunten.
Met het instrument Handelingsperspectief wordt het integraal functioneren van een knooppunt in de huidige en de toekomstige situatie onderzocht.
Als hulpmiddel hiervoor is een handelingsperspectief ov-knooppunten ontwikkeld.
Dit instrument is bedoeld om een beeld te verkrijgen over het integraal functioneren van de huidige en toekomstige ov-knoop in zijn omgeving.

Lotte Aksoy
2025-06-06 19:03:41
Count answers
: 27
Een handelingsperspectief voor OV-knooppunten van de toekomst.
Met dit instrument kan het integraal functioneren van de huidige en toekomstige OV-knoop in zijn omgeving worden onderzocht.

Mats de Wit
2025-06-04 02:38:48
Count answers
: 20
Als hulpmiddel hiervoor is een handelingsperspectief OV-knooppunten ontwikkeld. Dit instrument is bedoeld om een beeld te verkrijgen over het integraal functioneren van de huidige en toekomstige OV-knoop in zijn omgeving. Het is bedoeld als instrument om gezamenlijk de huidige en toekomstige situatie van de OV-knoop in kaart te brengen. Daarvoor is het van belang dat alle betrokken partijen aan één tafel zitten, zodat de relevante gegevens met elkaar gedeeld kunnen worden. Afhankelijk van de grootte en het nationale belang van de knoop is de aanwezigheid van het ministerie IenW gewenst. Voor de 400 treinstations in Nederland zijn ProRail en NS samen met Bureau Spoorbouwmeester altijd in beeld en minimaal zullen bij de aanpak van een OV-knoop aanwezig moeten zijn de gemeente, de provincie, de regionale vervoerder. Afhankelijk van de locatie zijn partijen vanuit onderwijs, reizigersorganisatie, lokale ondernemers of grote ondernemingen ook wenselijk.

Laura Bos
2025-05-22 07:29:25
Count answers
: 24
Het handelingsperspectief is het begin van de ov-knooppuntontwikkeling. Hierin wordt integraal gekeken naar de huidige- en toekomstige situatie van een ov-knooppunt. Het handelsperspectief legt de basis om in de verdere stappen te werken naar het toekomstbeeld.
Wil je het handelingsperspectief toepassen, maar heb je hier nog geen ervaring mee? CROW en Expertpool ov-knooppuntontwikkeling kunnen je begeleiden bij het toepassen van het handelingsperspectief voor je knooppunt.
Het resultaat van alle stappen is een visie over het gewenste resultaat voor het ov-knooppunt.
Er zijn diverse instrumenten voor verschillende fases van ontwikkeling. De instrumenten helpen om een beeld te schetsen van de huidige- en toekomstige situatie zodat er gewerkt kan worden richting de wensbare situatie.