Waarom zijn er zoveel seinstoringen?

Mohamed de Pauw
2025-05-28 16:00:40
Count answers: 7
Een seinstoring kan verschillende oorzaken hebben:
De verbinding of voeding van het sein is niet in orde.
Een lamp in het sein is kapot.
De verkeerleiding van ProRail kan de seinen in het gebied niet meer bedienen.

Senna Kurt
2025-05-28 15:24:05
Count answers: 10
De kwaliteit van NS lijkt de laatste 3-4 jaar echt slechter te worden.
Vertraging van 3 minuten kan spontaan 10 minuten worden, waardoor een aansluiting halen soms onmogelijk is.
Er wordt oneindig veel onderhoud aan het spoor uitgevoerd waardoor men met de vreselijke NS-bussen moet gaan, wat dit jaar al 3 of 4 keer is voorgekomen op de trajecten van de reiziger.
De service van NS wordt naar mening van de reiziger steeds slechter.

Dana Koçak
2025-05-28 14:51:00
Count answers: 8
Volgens een woordvoerder van spoorbeheerder ProRail springen de seinen uit veiligheid bij een storing automatisch op rood. Het gevolg is dat machinisten bij ieder sein toestemming aan de verkeersleiding moeten vragen om door te rijden. Dat houdt dus in: meerdere keren per rit. Pas dan kan de trein verder. Omdat dit voor een langere reistijd zorgt, schrapt de vervoerder in zo'n situatie treinen om weer ruimte in de dienstregeling te krijgen.

Senn van Berkum
2025-05-28 13:54:40
Count answers: 13
Een defecte trein kan uiteenlopende oorzaken hebben, maar in de regel betreft het defecten aan het treinmaterieel zelf. Een trein kan bijvoorbeeld een elektronische storing hebben, een probleem met de deuren, met de remmen, … er zijn veel manieren waarop een trein defect kan gaan.
Een belangrijke oorzaak hiervoor is dat NS sinds 2016 sneller storingen is gaan melden.
Op de HSL wordt per rit meerdere keren gewisseld van stroomspanning (1500 volt naar 25 kV en terug) en van beveiligingssysteem (ATB naar ETCS en weer terug).
Normale treinen hebben deze wissel van systemen niet, en iedere wissel kan potentieel een trein doen stranden.
Begin 2017 zijn er meer treinen op de HSL gaan rijden, waardoor de kans op defecte treinen toegenomen is.
Voor veel machinisten is rijden op de HSL erg anders dan rijden op een normale spoorlijn.
Wellicht leidt dit sneller tot een probleem met het treinmaterieel.

Joshua de Koning
2025-05-28 12:30:23
Count answers: 8
Oorzaken zijn computerstoringen, stormachtig weer, sein- en/of wisselstoringen, bovenleidingbreuken en aanrijdingen. Maar ook het personeelstekort speelt een große rol. Deze combinatie van omstandigheden, aangevuld met enkele grote verstoringen, heeft geleid tot de lagere prestatiecijfers dan in 2021. De betreffende 450 grote storingen zijn overigens storingen die onder de verantwoordelijkheid van ProRail vallen. Er is in werkelijkheid nog meer uitval geweest, maar daarvan ligt de verantwoording elders.

Lorenzo Passchiers
2025-05-28 11:47:42
Count answers: 2
Oorzaken voor een seinstoring zijn divers: er kan een storing zijn in het systeem van de verkeersleiding, er datakabel kapot zijn geraakt, of de stroomtoevoer naar de seinen verstoord zijn. In al deze situaties blijven de seinen op rood staan en kunnen er vanwege de veiligheid geen of minder treinen rijden totdat de storing verholpen is. Ook wanneer een seinstoring eenmaal verholpen is, kan dit nog voor enige tijd leiden tot vertraging en treinuitval.
Lees ook
- Hoe lang duurt een seinstoring gemiddeld?
- Waarom zijn er zo vaak seinstoringen?
- Wat is de betekenis van een seinstoring voor het treinverkeer?
- Waarom zijn er zoveel treinsignalen die uitvallen?
- Wat is er aan de hand met NS?
- Waarom hebben treinen zo vaak vertraging?
- Waarom is NS zo onbetrouwbaar?
- Wat betekent een storing in het seingevingssysteem van treinen?
- Rijden er treinen tussen Rotterdam en Den Haag?