Waarom is NS zo onbetrouwbaar?

Finn de Leeuw
2025-06-18 08:42:12
Count answers: 16
ProRail wijst drie belangrijke oorzaken aan voor de achterblijvende prestaties: de tijdelijke snelheidsbeperkingen op het spoor, het tekort aan materieel en personeel bij NS, en het gebrek aan bufferruimte in de dienstregeling. Daarnaast waren incidenten van invloed op de dienstregeling, zoals aanrijdingen, loslopende dieren en weersinvloeden. Tijdelijke snelheidsbeperkingen worden opgelegd als er een gecompliceerd defect is aan het spoor. Zo geldt bij het viaduct bij Rijpwetering op het hsl-traject tot zeker eind 2025 een snelheidsbeperking omdat er scheurtjes zijn ontdekt in het viaduct. Treinen mogen er nu maximaal 80 in plaats van 300 kilometer per uur.
Ook dit jaar worden de normen voor treinen op het normale spoor vooralsnog niet gehaald. Waar het doel is dat maximaal 8,5 procent van de treinen met meer dan 5 minuten vertraging mag vertrekken, is dat nu gemiddeld 11 procent. In november vorig jaar vertrok zelfs 18 procent van de treinen met meer dan 5 minuten vertraging, dat komt neer op bijna één op de vijf treinen.
"Wie de cijfers ziet, kan denken dat het meevalt", schreven NS en ProRail al in februari aan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. "In 2023 was bijna 90 procent van de reizigers op tijd op de bestemming. Maar we beseffen: achter de gemiddelden schuilen de individuele reiservaringen van dagelijks meer dan een miljoen reizigers. Reizigers mogen meer van ons verwachten."

Daniel Aktaş
2025-06-05 19:14:44
Count answers: 11
Nederlanders ervaren het openbaar vervoer in Nederland vaak als druk, onbetrouwbaar, duur en onveilig.
Het onderzoek concludeert ook dat Nederlanders denken dat de vele problemen met het ov voortkomen uit de privatisering van ov-partijen.

Gijs van der Veen
2025-05-28 15:58:12
Count answers: 10
De spoorwegbeheerder laat weten ontevreden te zijn met de geleverde eigen prestaties en die van vervoerder NS. De oorzaken zijn overwegend het personeelstekort, stakingen, weersomstandigheden, technische problemen en aanrijdingen. Dat er voor 2023 geen verbetering hoeft te worden verwacht, heeft ermee te maken dat het aantal treinreizigers gestaag terugkeert naar de aantallen voor de coronacrisis. Tegelijkertijd groeit het personeelstekort bij de NS. "We kunnen veel, maar niet alles. De druk op mensen en middelen is al groot,” aldus ProRail.
Lees ook
- Hoe lang duurt een seinstoring gemiddeld?
- Waarom zijn er zo vaak seinstoringen?
- Waarom zijn er zoveel seinstoringen?
- Wat is de betekenis van een seinstoring voor het treinverkeer?
- Waarom zijn er zoveel treinsignalen die uitvallen?
- Wat is er aan de hand met NS?
- Waarom hebben treinen zo vaak vertraging?
- Wat betekent een storing in het seingevingssysteem van treinen?
- Rijden er treinen tussen Rotterdam en Den Haag?