Wat is de geschiedenis van Joure?

Daniel Abdi
2025-07-05 19:19:14
Count answers
: 33
Joure heeft een lange geschiedenis die meer dan zeven eeuwen teruggaat. Joure is ontstaan deels boven op een zandrug en op een oude waterkering die vanaf ons Tolhuis naar Haskerhorne liep, op de kruin van deze dijk werd de latere Midstraat gebouwd wat nu onze winkelstraat is. Naast dit gegeven lag Joure ook op een kruising van waterwegen naast het voormalige dorp Westermeer. Rond 1400 werden veel kanalen gegraven door Hamburgvaarders. Zij zochten een afgelegen plaats, die door kanalen en trekpaarden bereikbaar was, omdat deze plaatsen relatief veilig waren voor de bevreesde Noormannen. Toen is ook de Kolk gegraven. Voor de oorlog was Joure deel van een uitgebreid paardentram-netwerk. Daarmee was Joure verbonden met Sneek, Lemmer en Heerenveen. De naam van Joure is verder onlosmakelijk verbonden met die van Douwe Egberts. In 1753 begon de vader van Douwe Egberts, Egbert Douwes, aan de Midstraat in Joure een zaak in koloniale handelswaren, die is uitgegroeid tot de bekende koffiebrander.

Maud Huisman
2025-06-30 09:02:28
Count answers
: 23
Na 1813 komt er groei in de nijverheid: klokmakerijen, pottenbakkerijen, goud- en zilversmeden, brouwerijen, een zeepziederij en een cichoreifabriek.
In 1848 telt Joure 2541 inwoners.
Rond 1850 zijn er beurt- en vaardiensten op Amsterdam, Franeker, Harlingen, Leeuwarden, Lemmer, Woudsend, Sloten, Workum, Gorredijk en Heerenveen.
In 1857 begint Eeltsje Holtrop van der Zee als scheepsbouwer op de oude Jouster werf aan de Zijlroede.
In 1866 wordt de gasfabriek gebouwd, eerst een particuliere onderneming, vanaf 1903 door de gemeente geëxploiteerd.
In 1881 is er een grote brand in Joure in de Midstraat, waarbij een boerderij en 12 huizen en gebouwen verwoest worden.
In 1882 komt er een tramverbinding van Heerenveen naar Joure.
In 1890 telt Joure 3421 inwoners.
Eind 19e eeuw zakt de nijverheid wat in en komt er meer kleinindustrie, onder andere de meubelmakers winnen terrein.
In 1900 tot 1950 komt er verandering in de infrastructuur, zoals de aanleg van zandwegen, grindwegen en de demping van vaarten.
In 1940 telt Joure 3578 inwoners.
In 1945-1955 vindt de eerste grote uitbreiding van Joure plaats met de bouw van ongeveer 350 huizen ten zuiden van de Midstraat.
In 1950 telt Joure 3936 inwoners.
In 1954 wordt het aardgas aangelegd in Joure en wordt de gasfabriek afgebroken.
In 1960 telt Joure 5623 inwoners.
In 1970 telt Joure 7399 inwoners.
In 1980 telt Joure 10518 inwoners.
In 1990 telt Joure 11649 inwoners.
In 2001 telt Joure 13033 inwoners en 5236 woningen.
In 2016 zijn er drie klokkenmakers actief in Joure.

Yinthe de Groot
2025-06-26 02:14:35
Count answers
: 20
De werkgroep historie Joure is onderdeel van Museum Joure.
Het Gilde Joure bestaat uit een achttal Gildemeesters, vrijwilligers met liefde voor de historische Vlecke Joure.
Via de Jouster kuier willen zij deze passie graag met hun bezoekers delen via een wandeling door Joure en geven hierbij uitleg over het ontstaan van de plaats, de historische gevels en stegen.
De WHJ heeft een uitgebreid archief over de rijke geschiedenis van onze omgeving
Met bijzonder beeldmateriaal, documenten en boeken over de voormalige gemeente Skarsterlân

Amber van den Broek
2025-06-16 08:50:27
Count answers
: 21
Joure, gesticht in de Middeleeuwen, ontwikkelde zich rond een kerk gebouwd in de 14e eeuw. Vanaf de 17e eeuw groeide het door de handel en scheepsbouw, mede dankzij zijn ligging aan de handelsroutes. In de 18e eeuw was Joure bekend om zijn klokkenmakerij en regionaal handelscentrum. In de 19e eeuw speelde de opkomst van de koffiebranderij Douwe Egberts een belangrijke rol. Joure bleef zich ontwikkelen als een centrum voor industrie en handel. Vanaf 1886 reed er een tram tussen Joure en Sneek.

Lena Smit
2025-06-07 06:04:54
Count answers
: 15
Het dorp Joure is ontstaan bovenop een zandrug dat ligt op een kruising van waterwegen naast het voormalige dorp Westermeer. Rond het jaar 1400 werden er veel kanalen gegraven. Dit was nodig voor de scheepvaart. Noormannen waren bevreesd en zochten veilige plaatsen voor hun trekpaarden. In de jaren 30 van de twintigste eeuw was er sprake van een crisis. Toch waren er veel bedrijven in de weer in Joure. Zo was deze plaats druk bezig om turf te graven dat vervolgens met Friese vrachtschepen, ook wel skûtsjes genoemd, werd vervoerd. Tegenwoordig zijn er nog een aantal straatnamen die herinneringen van de scheepswerf terug brengen. Voordat de oorlog plaatsvond was Joure onderdeel van een paardentram netwerk. Zo was dit dorp verbonden met plaatsen als Sneek, Lemmer en Heerenveen. De Stationsstraat stamt uit die tijd en moest toentertijd speciaal worden aangelegd.