Hoe werkt een rotonde met twee rijbanen?

Lena van Loon
2025-06-09 21:35:26
Count answers: 8
Een meerstrooksrotonde, of dubbele rotonde, heeft een wat complexer ontwerp en er kan harder worden gereden.
Op een turborotonde kun je geen rondje rijden tot je de goede afrit tegenkomt.
Met markering of verhoogde randen zijn er scheidingen gemaakt tussen de verschillende routes; op de rotonde zelf kun je niet meer van strook wisselen.
Dat betekent dat je vóór de rotonde goed naar de bewegwijzering moet kijken en tijdig de strook met de goede pijlen kiest.
Kies je niet de juiste strook, dan moet je de rotonde verlaten op een plek die je niet had voorzien.
Een rotonde neem je bij voorkeur in een lagere versnelling, met een wat langzamere snelheid.
Op die manier kun je de andere weggebruikers, de bewegwijzering, de verkeersborden en de voorrangssituatie goed inschatten en passeer je comfortabel de rotonde.
Bij een turborotonde kan de snelheid op de rotonde hoger liggen.
Een ander type is de ovonde, die de vorm van een ovaal heeft en meerdere rijstroken telt.
De ovonde ligt vaak op plaatsen waar meer dan vier aansluitende wegen samenkomen.

Daniël Loukili
2025-06-09 18:58:38
Count answers: 7
Wil je de eerste afslag van de rotonde nemen, kies dan de buitenste rijstrook. Dat wil zeggen dat je aan de buitenkant blijft wanneer je de rotonde bent opgereden.
Weet dat wie zich op de uiterste rijstrook van de rotonde bevindt steeds voorrang heeft op de automobilisten op de linkerrijstrook.
Als je de tweede of de derde afrit op de rotonde wil nemen, sorteer je beter links voor.
Je rijdt dan de rotonde op en blijft aan de binnenkant (of op de linkerrijstrook).
Geef met je richtingaanwijzer tijdig aan als je gaat afslaan.
Let wel op: auto’s die zich op de rechterrijstrook bevinden hebben steeds voorrang.
Je moet er dus op letten dat je hen niet hindert als je de rotonde ter hoogte van de tweede of derde afslag verlaat.