Wat is een BuiTenDienststelling op het spoor?

Fatima de Haan
2025-08-19 17:17:04
Count answers
: 24
Een buitendienststelling is namelijk echt topsport.
Een buitendienststelling brengt tijdsdruk met zich mee.
Bij grote werken waarbij heel wat kilometers spoor worden vernieuwd, moet alles tot in de puntjes geregeld zijn.
Je kunt niets aan het toeval overlaten.

Puck de Lange
2025-08-12 11:38:04
Count answers
: 28
Een buitendienststelling, is een reservering in de tijd en ruimte op het spoor. Hierin worden alle typen werk gepland, zowel nachtelijk onderhoud als grote werkzaamheden in projecten. Bij een treinvrije periode rijden er op een bepaald traject tijdelijk geen treinen. Tijdens deze periode zetten vervoerders in plaats van treinen bussen in.

Sepp van Wijk
2025-08-06 16:45:07
Count answers
: 18
Een buitendienststelling wordt bij ProRail aangevraagd op het moment dat er werkzaamheden op of nabij de spoorbaan uitgevoerd moeten worden. Er kan hierbij sprake zijn van werkzaamheden aan het spoor maar ook aan het inschuiven van het wegdek van een viaduct of het uitvoeren van doorpersingen. Een buitendienststelling moet circa 13 weken voor aanvang van de werkzaamheden aangevraagd worden en hier zijn substantiële kosten aan verbonden. Veelal worden de werkzaamheden 's nachts of in het weekend uitgevoerd. Minder ingrijpende werkzaamheden kunnen ook onder supervisie van een veiligheidsman uitgevoerd worden zolang het spoor in dienst blijft. Er wordt hierbij nog onderscheid gemaakt tussen de positie waar de werkzaamheden uitgevoerd worden, binnen of buiten het profiel van vrije ruimte.

Jade Yilmaz
2025-07-24 06:20:49
Count answers
: 25
Een buitendienststelling is het tijdelijk buiten exploitatie nemen van de infrastructuur, bijvoorbeeld wegens onderhoudswerkzaamheden aan het spoor, of het laten rijden van werktreinen.
Een buitendienststelling is een in de dienstregeling geplande treinvrije periode voor onderhouds-, vernieuwings- of herstelwerkzaamheden.
De infrastructuur is dan bestemd voor de vernieuwing van het spoor en niet voor treinverkeer.
De buitendienststellingen worden geregeld door ProRail in samenspraak met de vervoerders.

Angelina Verbeek
2025-07-24 06:09:42
Count answers
: 14
BTD staat voor BuiTenDienststelling. Dat betekend dat 1 of meerdere sporen (tijdelijk) niet bereden (kunnen) worden door treinen. Een of meerdere sporen kunnen (tijdelijk) buiten dienst genomen worden omdat er werkzaamheden plaats vinden.

Puk Hendriks
2025-07-24 05:47:52
Count answers
: 36
Bij een buitendienststelling is in de dienstregeling een treinvrije periode gepland voor onderhouds-, innovatie- of herstelwerkzaamheden. Dus op het spoor waar de werkplek is, is exploitatief treinverkeer niet toegestaan. De Infrastructuur is dan bestemd voor werkzaamheden aan het Spoor en het laten rijden van Werktreinen, als dit tijdens de uitvoering van het werk voorgeschreven wordt. Het spoor is hiermee voor het treinverkeer feitelijk buitendienst. Hiermee is het spoor/zijn de sporen (voor de werkenden) formeel buitendienst.

Azra Olykan
2025-07-24 05:32:07
Count answers
: 26
Vanuit risicobenadering en de arbeidshygiënische strategie blijkt de veiligste beveiligingsklasse no. 1: volledige buitendienststelling (BD). Kijkend echter naar het redelijkerwijs principe is afscherming van het risico, veiligheidsklasse 2, het best haalbare niveau; tijdens de verbouwing moet tenslotte de verkoop gewoon doorgaan!

Joshua de Koning
2025-07-24 05:08:58
Count answers
: 33
Wat gebeurt er na de buitendienststelling?
Tijdens de buitendienststelling zijn er ontzettend veel werkzaamheden.
Het verwijderen van het huidige spoortracé en de daarbij behorende bovenleidingen.
Het heien en graven van de bouwkuip, het inrijden van het tunnelelement bij de busonderdoorgang, het verwijderen van alle oude perrons en het terugbouwen van alle nieuwe perrons.
Het realiseren van betonnen constructies voor commerciële ruimtes en het aanbrengen van het nieuwe spoortracé inclusief bijbehorende bovenleiding.
En het installeren van het complete seinenstelsel.
Na de 64-daagse buitendienststelling
Na de buitendienststelling gaan we verder om de noordkant van het station af te maken.
Dit omvat onder andere de noordelijke toerit van de busonderdoorgang, de kiss-en-ride en de taxistandplaats en de oost- en westflank.
Het werk is dus nog niet klaar na de buitendienststelling!