Wat zijn conflictvrije verkeerslichten?

Tessa Middelkoop
2025-05-19 14:33:47
Count answers: 8
93% van de kruispunten zijn vandaag volledig of gedeeltelijk conflictvrij en/of voorzien van veiligheidsverhogende maatregelen.
Van alle kruispunten is 22% volledig conflictvrij; 71% is gedeeltelijk conflictvrij of voorzien van veiligheidsverhogende maatregelen.
Om te bepalen welke conflicten we wel of niet toelaten in een lichtenregeling, gebruikt AWV een afwegingskader conflictvrij regelen.
Een heel duidelijk afwegingskader – waarin stap voor stap wordt nagegaan hoe de lichtenregeling het mogelijk maakt dat kwetsbare verkeersdeelnemers het kruispunt veilig kunnen oversteken – is daarbij de leidraad.
Met het Vlaamse Actieplan Verkeerslichten worden elk jaar op minstens 125 kruispunten conflicten weggewerkt.
Zo bouwt AWV stelselmatig situaties af waar weggebruikers elkaar kruisen, wat de verkeersveiligheid gevoelig verhoogt.
Conflicten op verkeerslichtengeregelde kruispunten worden stelselmatig afgebouwd over heel Vlaanderen, gemiddeld gaat het om één kruispunt om de drie dagen.
Vandaag is 93% van alle 1739 kruispunten met verkeerslichten in het beheer van Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) volledig of gedeeltelijk conflictvrij en/of voorzien van veiligheidsverhogende maatregelen.
Conflicten weg en extra detectie om wachttijden te verlagen op 877 kruispunten
Met het Vlaamse Actieplan Verkeerslichten worden elk jaar op minstens 125 kruispunten conflicten weggewerkt.
Zo bouwt AWV stelselmatig situaties af waar weggebruikers elkaar kruisen, wat de verkeersveiligheid gevoelig verhoogt.
Deze legislatuur maakte AWV in totaal 519 kruispunten maximaal conflictvrij*, sinds de start van het actieplan gaat het om 877 lichtengeregelde punten.
93% van de kruispunten zijn vandaag volledig of gedeeltelijk conflictvrij en/of voorzien van veiligheidsverhogende maatregelen.
In 2019 was dit nog 85%.
Van alle kruispunten is 22% volledig conflictvrij; 71% is gedeeltelijk conflictvrij of voorzien van veiligheidsverhogende maatregelen.
Het is nu kwestie het actieplan verkeerslichten zonder dralen af te werken en uit de evaluatie van de ongevallen die zich zouden blijven voordoen na te gaan waar en hoe eventueel nog bijkomende maatregelen nodig zijn.

Bilal Spiegelmaker Spanjaard
2025-05-19 12:25:53
Count answers: 6
Het uitgangspunt bij elk kruispunt dat op de studietafel van AWV belandt, is een volledig conflictvrije regeling.
Bij elk kruispunt willen we naar een situatie waarbij voetgangers en fietsers niet kruisen met gemotoriseerd verkeer.
Indien deze ‘conflicten’ niet vermeden kunnen worden, nemen we extra veiligheidsmaatregelen.
Soms is het niet mogelijk om alle conflicten op een kruispunt weg te nemen, omdat dat bijvoorbeeld zou zorgen voor structurele file-opbouw - met mogelijk gevaarlijke situaties op achterliggende kruispunten.
In die situaties waar het niet mogelijk is volledig conflictvrij te werken, worden conflicten toegelaten, in eerste instantie tussen gemotoriseerd verkeer.
De conflicten tussen gemotoriseerd verkeer en actieve weggebruikers (voetgangers en fietsers) worden zoveel mogelijk beveiligd.

Sophia Demirci
2025-05-19 11:29:26
Count answers: 11
Het conflictvrij afwikkelen van een verkeersstroom houdt in dat de betreffende verkeersstroom geen conflicten heeft met andere verkeersstromen. In veel gevallen zijn voor het conflictvrij maken van verkeersstromen bepaalde hulpmiddelen nodig, zoals verkeerslichten of fysieke scheidingsmaatregelen. Bij een verkeerslicht worden de verkeersstromen die een conflict opleveren niet tegelijk voor hetzelfde wegvak toegelaten.
Lees ook
- Hoe werken tijdelijke verkeerslichten?
- Waar melden dat verkeerslichten niet werken?
- Hoe werken dynamische verkeerslichten?
- Moet u rekening houden met tijdelijke verkeerslichten?
- Wat als stoplichten niet werken?
- Hoe werken de verkeerslichten?
- Wat moet ik doen als de verkeerslichten niet werken?
- Hoe kan ik een stilstaand voertuig melden?
- Welke soorten verkeerslichten zijn er?