:

Wat is de oorzaak van gladde wegen?

Matthijs Postma
Matthijs Postma
2025-06-05 02:06:45
Count answers: 6
Gladde wegen in de zomer zijn soms nóg gladder dan in de winter. Als het een erg lange tijd droog is, stapelen zaken als olie- en rubberresten zich op in het asfalt. Doordat daar dagelijks heel wat auto’s overheen rijden, komen deze zaken in het wegdek terecht. Als er af en toe een regenbui valt, dan spoelen olie- en rubberresten wel weg naar de goten aan de zijkanten van de weg, maar in de zomer regent het minder en in de afgelopen tijd is er vrijwel helemaal geen regen gevallen. Je kunt je daarom inbeelden hoeveel olie en rubber zich inmiddels heeft opgestapeld. Op het moment dat het gaat regenen, kunnen olie- en rubberresten loskomen. Gaat het echter even flink regenen, zoals vandaag het geval was, dan raken olie- en rubberresten wel los van het wegdek en kan het zomaar glad worden. Zie het als een laagje (vuil) tussen de banden van jouw auto en het wegdek. Je kunt bij plotselinge zware regenval zelfs een soort schuimlaagje op de weg zien. Het plotselinge vele water komt in aanraking met de dikke laag olie en rubber waardoor er een soort kleine chemische reactie ontstaat. Het schuimlaagje bestaat uit al het ophoopte vuil dat drijft op het water.
Tom Kramer
Tom Kramer
2025-06-05 02:03:59
Count answers: 6
Voor gladheid zijn twee dingen nodig. Een weg die kouder is dan 0 graden en vocht. De temperatuur van de weg kan soms oplopen tot wel 50 graden! Ook in de winter kan het verschil tussen de luchttemperatuur en de wegdektemperatuur aanzienlijk zijn. Dit kan op twee manieren. Soms koelen wegen sneller af dan de lucht en soms warmen ze juist langzamer op. Bij een dooiaanval, na een flinke vorstperiode, is de temperatuur van de toplaag van de grond nog enige tijd onder het vriespunt. Een dooiaanval brengt altijd vochtig weer met zicht mee. Vaak wordt dit nog verergerd door smeltende sneeuw. De nacht na een dooiaanval verloopt daardoor heel vaak nevelig en mistig. Bij temperaturen van een paar graden boven het vriespunt kunnen wegen, door de kou in de bodem, gemakkelijk opvriezen. De temperatuur van het wegdek duikt in de nachtelijk uurtjes weer onder 0 en het aanwezige vocht bevriest op de weg met gladheid tot gevolg. Bruggen en viaducten koelen, door het ontbreken van deze bodemwarmte, tijdens een heldere nacht veel sneller af dan gewone wegen. Als de weg op bruggen en viaducten kouder wordt dan 0 graden kan het glad worden. Dit gebeurt als de weg al nat is of vocht uit de lucht neerslaat op de koude weg.
Amin Hermans
Amin Hermans
2025-06-04 23:46:16
Count answers: 8
Voor gladheid zijn twee ingrediënten belangrijk; namelijk vocht en een wegdektemperatuur onder het vriespunt. Als er vocht aanwezig is op de weg en de temperatuur daalt dan onder het vriespunt, kan dat leiden tot gladde wegen. Gladheid door condensatie of rijpvorming is een veel voorkomende soort van gladheid. Bij rijpvorming speelt de dauwpuntstemperatuur een belangrijke rol. Als we spreken van gladheid door condensatie of rijpvorming moet de weg eerst condenseren en dat kan als de dauwpuntstemperatuur hoger ligt dan de wegdektemperatuur. Een volgende soort van gladheid die we kunnen onderscheiden is het bevriezen van natte weggedeelten. Het belangrijkste verschil tussen deze vorm van gladheid en de gladheid door condensatie of rijp is het feit dat de dauwpuntstemperatuur in eerste instantie een iets minder grote rol speelt. En dan hebben we nog de laatste vorm van gladheid: gladheid door neerslag. Dat kan dan ook weer uitgesplitst worden in gladheid door sneeuw en gladheid door ijzel.
Zoë Ulrich
Zoë Ulrich
2025-06-04 23:15:37
Count answers: 6
Een lange periode van warm en droog weer, lichte regen én resten olie, rubber en stof; een mix die zorgt voor een dunne, slijmerige gladde laag op de weg. Gelukkig wordt het vuil bij harde regen weer weggespoeld.
Collin Kanhai
Collin Kanhai
2025-06-04 22:26:42
Count answers: 6
Gladde wegen in de zomer zijn juist dan verraderlijk. Vuilresten worden spekglad als het weer gaat regenen. Je kunt je voorstellen dat er tijdens een langere droogteperiode in de zomer veel vuil op de weg blijft liggen. Bij snelwegen, voorzien van ZOAB, zit het vuil in het wegdek. Het verkeer rijdt al het vuil vast op de weg en het spoelt gewoon niet meer weg. Je kunt daarbij denken aan rubberresten, oliedeeltjes, stof, slik en zo. De regen zal zich vermengen met het vuil op het wegdek en vormt als het ware een glijlaag op het wegdek. Vuilresten worden omgezet in een spekgladde laag waar je veel minder grip op hebt en die aanvoelt alsof er een laagje ijs op ligt.