:

Hoe werken rotondes?

Pieter Middelkoop
Pieter Middelkoop
2025-06-17 17:43:33
Count answers: 10
Een rotonde is in de wet niet vastgelegd als voorrangsweg. Dan geldt de regel dat verkeer dat van rechts komt, voorgaat. Dat wil zeggen dat verkeer dat de rotonde oprijdt voorrang heeft op verkeer wat al op de rotonde rijdt. Meestal is de voorrang op een rotonde geregeld door borden en verkeerstekens. In dat geval gaan verkeersborden en -tekens voor de regels. Een rotonde neem je bij voorkeur in een lagere versnelling, met een wat langzamere snelheid. Op die manier kun je de andere weggebruikers, de bewegwijzering, de verkeersborden en de voorrangssituatie goed inschatten en passeer je comfortabel de rotonde. Pas na het verlaten geef je weer gas bij. Bij een turborotonde kan de snelheid op de rotonde hoger liggen. Als je de rotonde verlaat, ben je verplicht richting aan te geven.
Ashley Shupe
Ashley Shupe
2025-06-09 20:58:20
Count answers: 13
Een van de grootste misverstanden is wie er voorrang heeft. In Nederland hebben bestuurders op de rotonde meestal voorrang, maar dit geldt niet overal. Bij sommige rotondes geldt juist dat verkeer dat de rotonde op wil rijden, voorrang heeft. Dit staat aangegeven met verkeersborden en haaientanden.
Eline van Loon
Eline van Loon
2025-06-09 17:03:23
Count answers: 11
Richting aangeven bij het verlaten van een rotonde is verplicht, en richting aangeven bij het oprijden van een rotonde is niet wettelijk verplicht, maar ook niet verboden. De reden om bij het oprijden richting aan te geven is dat het maakt automobilisten achter je en overig verkeer duidelijk wat jij van plan bent. Een rotonde is wettelijk gezien geen voorrangsweg, daarom geven borden, haaientanden en zebrapaden aan wie er voor mogen gaan. Het is belangrijk een gepaste snelheid aan te houden, zodat je de situatie goed kunt overzien. Je herkent een rotonde aan bord D01 of bord J09, en de regel 'rechtdoor op dezelfde weg gaat voor' ook geldt als de voorrang niet geregeld is. Het grote voordeel van rotondes is dat het verkeer beter doorstroomt. Let daarom - ongeacht je rol in het verkeer - goed op wie er voor mag gaan en of dat veilig kan.